När jag fotar

You know my name:


Har inte kommit på vem det är än.. men jag svarar så ni har något att läsa

Börjar med att tacka för komplimangerna. När jag ska fota gör jag det som känns bäst just för stunden. Om jag fotar porträtt/modell ska jag ha förberett mig med en slags planering innan för att jag ska bli helt nöjd och få många bra bilder. Jag ska ha gått igenom med modellen innan vad jag vill få ut med plåtningen. T.ex om vilken känsla jag vill få fram i bilderna och vilket ansiktsuttryck osv..  Ska jag fota natur kan jag ha sett en bild i huvudet och sen letar jag upp ett ställe och gör mitt bästa för att få bilden bra. Jag kan oxå kolla ut genom fönstret och tänka att där skulle det vara fint att fota och då tar jag kameran och går ut och hittar olika vinklar och fotar tills jag blir nöjd!

Egentligen behöver man ingen proffsutrustning. Jag har bara ett kamerahus* och ett objektiv. Visst blir det något bättre bilder om man fotar med så kallad proffsutrustning men det är den bakom kameran som gör bilden. Mobilkamera kan räcka men jag ger ett tips om att skaffa en digitalkamera så du ser vilken förändring det blir på bilderna. Om du har många megapixlar på kameran får du bättre kvalité på bilderna och du ser bilderna på en gång hur de blir. Med en digitalkamera kan du även ladda in dom i datorn och kolla.

Vill man ha ännu lite bättre bilder och vill lägga ner lite mer pengar på en kamera kan man köpa en systemkamera. Jag har en Nikon D3000, dock inte min egna men jag får låna den av mor min när jag vill ut och fota. Jag har ett objektiv som kallas Nikkor 18-105mm. Är inte så haj på objektiv men jag gillar mitt objektiv starkt. Jag vill gå över till Canon 600D för jag tycker dom verkar bättre. Den systemkameran har HD-kvalité vid filmning och 18 megapixlar. Det skulle vara najs att ha en egen kamera och få gör vad jag vill med. Den är dock lite dyr och kostar cirkus 6000-7000 kr med objektiv. 

Nu fick ni veta hur jag gör när jag fotar och lite om min kamera osv. Nu ska jag julbaka med mamma.
(måste städa oxå... inte börjat än... ILLA!!)


Canon EOS 600D


Nikon D3000 med Nikkor 18-105mm

(*Kamerahus = delen av kameran som objektivet sitter i)


Postat av: You know my name

Tack för informationen. Nu kommer jag att kasta min kamera (som är från tiden då de skrev runskrift i Sverige). Jag skrev också en önskelista till Tomten om han kunde ge mig en sådan kamera som du rekommenderade...

2011-12-22 @ 14:54:42

Namn:


E-postadress: (bara jag som ser)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0